|
GIDA BANKACILIÐI FAALÝYETÝNDE BULUNAN DERNEK VE VAKIFLARA YAPILACAK BAÐIÞLAR Toplumda görülen yetersiz ve dengesiz beslenmenin tek nedeni üretim azlýðý deðildir. En önemli konu üretimden tüketime kadar geçen devrede gýda kayýplarýnýn önlenmesi ve yurt düzeyinde dengeli daðýtýmýn yapýlabilmesidir. Bu konuda yapýlan araþtýrma sonuçlarýna göre, gýda maddelerinde hasattan tüketime kadar geçen devrelerde çeþitli sebeplerle meydana gelen fiziki kayýp miktarý % 35`e yakýndýr. Ürünler istenilen seviyede elde edilse bile, bu maddelerin ihtiyaç duyulan yerlere kayýplara uðramadan, üretici ve tüketici menfaatlerini birlikte gözeterek daðýtýmýnýn yapýlmasý bazý çabalarý ve kanuni düzenlemeleri gerektirmektedir. Tarým ürünlerinin istenilen yerlere, en az kalite standartlarý içerisinde ulaþtýrýlmasý ekonomimizin hem iç, hem de dýþ pazarlar için önemli bir problemini oluþturmaktadýr. Gýda maddelerinin iþleme, ambalajlama, depolama, sýnýflama ve pazarlama gibi teknik iþlemlerin etkili bir þekilde kontrol altýna alýnmamasý ileri safhalarda tüketicinin aldanmasý ve ihracatýn geliþmemesi gibi problemlerin daha da aðýrlaþmasýna neden olmaktadýr. Bu sebeplerle gýda maddeleri üreten tesislerin imalat teknolojileri, hammaddede, ara ürünlerde mamul madde üzerinde gerekli araþtýrmalarý yapmak, etkili bir denetimi saðlamak üzere ilgili mevzuat hazýrlamak ve uygulamak, böylece bugünkü uygulama nedeniyle ortaya çýkan karmaþayý, dolayýsýyla ekonomik kayýplarý önlemek üreticiye daha temiz, güvenilir gýda temin etmek ve tüketicinin ekonomik menfaatlerini ve üreticiyi haksýz rekabetten korumak amacýyla 5179 sayýlý Kanun 27.05.2004 tarihine Türkiye Büyük Millet Meclisinde kabul edilmiþtir. Ýhtiyaç fazlasý gýdanýn yoksul vatandaþlara daðýtýlmasýný saðlayacak olan gýda bankasý, 5179 sayýlý Kanunun 3. maddesinde "Baðýþlanan veya üretim fazlasý saðlýða uygun her türlü gýdayý tedarik eden, uygun þartlarda depolayan ve bu ürünleri doðrudan veya deðiþik yardým kuruluþlarý vasýtasýyla fakirlere ve doðal afetlerden etkilenenlere ulaþtýran ve kâr amacý gütmeyen dernek ve vakýflarýn oluþturduðu organizasyonlar" olarak tanýmlanmýþtýr. Bu sistemde gýda bankacýlýðý yapan ve kar amacý gütmeyen sosyal amaçlý vakýf veya dernekler aracýlýðýyla gýda ürünlerinin ihtiyacý olanlara düzenli ve saðlýklý bir þekilde ulaþtýrýlmasý saðlanmaktadýr. 5035 sayýlý Kanun ile Gelir Vergisi Kanununun 40 ve 89. maddelerinde, Katma Deðer Vergisi Kanununun ise 17. maddesinde yapýlan deðiþikliklerle 1.1.2004 tarihinden itibaren fakirlere yardým amacýyla gýda bankacýlýðý faaliyetinde bulunan dernek ve vakýflara baðýþlanan gýda maddelerinin maliyet bedellerinin baðýþý yapanlarca gelir veya kurumlar vergisi matrahýnýn tespitinde indirim konusu yapýlabilmektedir. Ayrýca sözkonusu teslimlerin katma deðer vergisinden istisna edilmesi saðlanmýþtýr. Sözkonusu deðiþikliklerle Maliye Bakanlýðýnýn belirleyeceði usul ve esaslar çerçevesinde gýda bankacýlýðý kapsamýnda baðýþlanan gýda maddelerinin maliyet bedellerinin gelir veya kurumlar vergisi matrahýnýn tespitinde indirim konusu yapýlmasý ve bu teslimlerin katma deðer vergisinden istisna edilmesine yönelik düzenlemelere yer verilmiþtir. Maliye Bakanlýðý da 251 seri numaralý Gelir Vergisi Genel Tebliði ile kendisine verilen yetkiyi kullanarak gýda bankacýlýðýnda katma deðer vergisi ile gelir ve kurumlar vergisi açýsýndan gýda bankacýlýðýna yönelik vergiden müstesna teslimlere yönelik ilkeleri belirlemiþ ve bu ilkelerin Resmi Gazete`de yayýmý tarihinden itibaren uygulanmasý öngörülmüþtür. Yapýlan düzenlemeye göre, vergi avantajýndan yararlanabilmek için gýda maddesi baðýþýnýn tüzüðünde veya senedinde ihtiyacý bulunanlara gýda yardýmý yapabilmesine iliþkin hükümler bulunan dernek veya vakfa yapýlmýþ olmasý gerekmektedir. 30.12.2004 tarih ve 5281 sayýlý Vergi Kanunlarýnýn Yeni Türk Lirasýna Uyumu Ýle Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasý Hakkýnda Kanun ile yapýlan deðiþiklikler ile birlikte vergisel teþvik saðlanan gýda bankacýlýðý kapsamý geniþletilmiþtir. 5281 sayýlý Kanunla (43`üncü madde 8/a bendi) Gelir Vergisi Kanununun 40`ýncý maddesine 5035 sayýlý Kanun`la eklenen 10. bendindeki; "Fakirlere yardým amacýyla gýda bankacýlýðý faaliyetinde bulunan dernek ve vakýflara, Maliye Bakanlýðý`nca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde baðýþlanan gýda maddelerinin maliyet bedeli " ibaresinin "Fakirlere yardým amacýyla gýda bankacýlýðý faaliyetinde bulunan dernek ve vakýflara, Maliye Bakanlýðý`nca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde baðýþlanan gýda, temizlik, giyecek ve yakacak maddelerinin maliyet bedeli " þeklinde deðiþtirilmesi suretiyle, 01.01.2005 tarihinden geçerli olmak üzere, anýlan kurumlara baðýþlanacak temizlik, giyim ve yakacak maddeleri de kapsama alýnmýþ ve bunlarýn maliyet bedellerinin de gelir vergisi matrahýnýn hesaplanmasý sýrasýnda hasýlattan indirilmesi veya yýllýk gelir vergisi beyannamesi üzerinde indirim konusu yapýlmasýna izin verilmiþtir. Yine ayný Kanun`la (43`üncü madde 14/a bendi), Katma Deðer Vergisi Kanununun 17`nci maddesinin 2 numaralý fýkrasýnda (b bendi) yapýlan deðiþiklikle de, uygulama kapsamýna yeni alýnan temizlik, giyecek ve yakacak maddelerin teslimleri, katma deðer vergisinden istisna edilmiþtir. 251 seri no`lu Gelir Vergisi Genel Tebliði, Maliye Bakanlýðýna verilen yetki çerçevesinde gýda bankacýlýðý kapsamýnda yapýlacak baðýþlara iliþkin usul ve esaslarý düzenlemiþtir. Sözkonusu Tebliðin kapsamýna yeni düzenlemedeki temizlik, giyim ve yakacak baðýþýný da dahil ettiðimizde gýda bankacýlýðý esaslarý aþaðýdaki gibi olmaktadýr; Gýda, temizlik, giyim ve yakacak maddesi baðýþýnýn dernek veya vakfa yapýlmýþ olmasý gerekmektedir. Ýhtiyacý bulunanlara doðrudan veya baþka organizasyonlar aracýlýðýyla yapýlacak gýda yardýmlarýnýn yukarýda belirtilen maddeler kapsamýnda yapýlmýþ baðýþ olarak deðerlendirilmesi mümkün deðildir. Baðýþý kabul edecek dernek veya vakfýn tüzüðünde veya senedinde ihtiyacý bulunanlara gýda, temizlik, giyim ve yakacak maddesi yardýmý yapabilmesine iliþkin hükümlerin bulunmasý gerekmektedir. Bununla beraber, dernek veya vakfýn baþka alanlarda da faaliyet gösteriyor olmasýnýn, kamuya yararlý dernek veya vergiden muaf vakýf olup olmamasýnýn uygulama açýsýndan herhangi bir önemi bulunmamaktadýr. Ayrýca yapýlacak olan baðýþlarýn herhangi bir þarta dayandýrýlmamasý ve dolayýsýyla bedelsiz olarak ihtiyaç sahiplerine daðýtýlmasý gerekmektedir. Katma Deðer Vergisi Kanununun 17/b-2 maddesi uyarýnca, yasal düzenleme gereði olarak bedelsiz yapýlan mal teslimleri ile hizmet ifalarý, kültürel, eðitim ve sosyal amaçlý istisnadan yararlanan kurum ve kuruluþlara bedelsiz olarak yapýlan her türlü mal teslimi ve hizmet ifalarý ile fakirlere yardým amacýyla gýda bankacýlýðý faaliyetinde bulunan dernek ve vakýflara Maliye Bakanlýðý tarafýndan belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde baðýþlanan gýda, temizlik, giyim ve yakacak maddelerinin teslimi katma deðer vergisinden müstesnadýr. Diðer taraftan Gelir Vergisi Kanununun 40`ýncý maddesinin 10 numaralý bendi uyarýnca fakirlere yardým amacýyla gýda bankacýlýðý faaliyetinde bulunan dernek ve vakýflara baðýþlanan gýda, temizlik, giyim ve yakacak maddesi maddelerinin maliyet bedeli safi kazancýn tespiti aþamasýnda "indirilecek gider" olarak kabul edilmiþtir. "Gýda, temizlik, giyim ve yakacak maddesi baðýþýnýn dernek ve vakfa yapýlmýþ olmasý" halinde söz konusu istisna uygulanacaktýr. Bu baðlamda örneðin "ihtiyacý bulunanlara doðrudan veya baþka organizasyonlar aracýlýðý ile yapýlacak gýda yardýmlarýnýn" istisnadan yararlandýrýlmasý söz konusu deðildir. Gelir Vergisi Kanununun 40`ýncý maddesine eklenen hüküm çerçevesinde indirim konusu yapýlacak baðýþlar, baðýþa konu mal bedeli Vergi Usul Kanununun 232`nci maddesinde belirtilen fatura düzenleme sýnýrýnýn altýnda kalsa dahi mutlaka fatura ile belgelendirilecek ve ayrýca taþýma için sevk irsaliyesi düzenlenecektir. Baðýþlanan mala iliþkin bilgileri eksiksiz olarak içerecek fatura, baðýþ yapýlan dernek veya vakýf adýna düzenlenecektir. Mal bedeli olarak faturada, baðýþa konu malýn maliyet bedeli (yüklenilen katma deðer vergisi hariç) yazýlý olacaktýr. Faturada "Ýhtiyaç sahiplerine yardým þartýyla baðýþlandýðýndan KDV hesaplanmamýþtýr." ibaresinin yer almasý zorunludur. Gelir Vergisi Kanununun 89`uncu maddesinde yapýlan düzenleme çerçevesinde, yýllýk beyannamede yer alacak gelir vergisi matrahýnýn tespitinde indirim konusu yapýlacak iþlemlerde baðýþý yapan tarafýndan bir belge düzenlenmesine gerek bulunmamakta olup, varsa baðýþ yapýlan malýn edinimine iliþkin belgelerin saklanmasý zorunludur. Gerektiðinde sözkonusu belgelerin yetkili denetim elemanlarýna ibraz edilmesi zorunludur. Dernek ve vakýflar kendi mevzuatlarýnýn öngördüðü belgeleri düzenleyecek ve baðýþ yapanlara bir örneðini vereceklerdir. Ticari faaliyetle uðraþanlarca düzenlenen faturalar dernek ve vakýf tarafýndan muhafaza edilecektir. Ticari iþletmeye dahil mallarýn (gýda, temizlik, giyim ve yakacak maddelerinin) baðýþlanmasý durumunda bu mallarýn maliyet bedeli Gelir Vergisi Kanununun 40`ýncý maddesi çerçevesinde gider kaydedilir. Bu iþlem, faturanýn bir yandan gelir bir yandan da gider kaydedilmesi suretiyle gerçekleþtirilir. |